woensdag 27 november 2013

Begin het nieuwe jaar met nieuwe darmen

Energieke vrouwen akademie.
Ik heb een intolerantie voor gluten. Hier ben ik zelf achter gekomen want de reguliere geneeskunde kent dit verschijnsel niet. Ik ben jaren geleden op van alles getest maar er kwam nooit iets uit. Ik moest maar leren leven met o.a. veel buikpijn, opgeblazen gevoel, obstipatie afgewisseld met diarree, stemmingwisselingen en gebrek aan energie. Rond mijn veertigste werden de klachten erger. Door mijn lichaam goed te voelen kwam ik erachter dat de klachten verdwenen als ik geen gluten at. Het heeft een tijdje geduurd voor mijn kapotte darmen hersteld waren na zoveel jaren “mishandeling”.
Intolerantie kan niet worden gemeten, allergie wel
Het probleem is dat een allergie wél kan worden getest maar een intolerantie of een sensitiviteit (gevoeligheid) niet. Blijkbaar slaan de wijzers van de apparatuur van onze medici dan niet ver genoeg uit richting alarmfase. Ik snap daar niks van maar dat zal wel aan mij liggen.
Glutenallergie is wél bekend in de reguliere geneeskunde, dit heet coeliakie. Alhoewel ik heb begrepen dat er ook mensen zijn die jarenlang rondlopen met diverse klachten totdat uiteindelijk pas de diagnose coeliakie boven water komt. Ik vraag mij af of ze al die jaren niet intolerant zijn geweest (geen diagnose dus) totdat het zo erg is geworden dat ze allergisch werden (wel diagnose namelijk coeliakie). Als je het antwoord op deze vraag hebt hoor ik graag van je. Enfin, ik heb ervan geleerd dat ik zelf een zeer deskundige autoriteit ben als het gaat om mijn lichaam en mijn gezondheid.
Wat zijn gluten?
Bij coeliakie of een intolerantie voor gluten gaat om een reactie van ons immuunsysteem tegen gluten. Ons immuunsysteem ziet gluten dan als een vijand die niet thuis hoort in ons lichaam. Gluten bevat een type eiwit waar ons lichaam dan niet tegen kan. Met name het eiwit gliadine in tarwe roept een agressieve reactie op in ons lichaam. Gluten zitten in tarwe maar ook in rogge, gerst, spelt en kamut. De eiwitten die de laatste vier granen bevatten zijn milder dan het gliadine van tarwe. Ook in haver zit gluten, dit is het eiwit avenine, maar dit is de mildste vorm. Ik eet zelf geen tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut maar wel haver. Ik doe het daar prima op.
De mens eet pas zo’n 15.000 jaar granen. In onze miljoenen jaren van evolutie is dit een periode van niks. Net zomin als leeuwen gras eten of zebra’s knagen aan gazelles zijn wij als mens gebouwd op een grote hoeveelheid granen. En dat is precies wat de doorsnee mens heden ten dage op zijn/haar bordje krijgt. Of neemt.
Gluten is voor iederéén moeilijk te verteren
Gluten is voor iedereen een moeilijk te verteren eiwit. Het probleem is dat wij als mens niet de juiste enzymen bevatten om gluten af te breken tot de moleculen die wel verteerbaar zijn. Als gevolg hiervan blijven de lange eiwitketens in de darm hangen waardoor enerzijds de gezonde darmflora wordt verstoord maar anderzijds vaak ook een zogenaamde lekkende darm ontstaat. Een lekkende darm betekent de start van een lange reeks gezondheidsproblemen o.a. als gevolg van voedingstekorten die ontstaan omdat er minder voedingsstoffen kunnen worden opgenomen uit de darm. Daarbij komen bij een lekkende darm ook nog eens (afval)stoffen in het bloed die daar niet in thuis horen wat kan leidden tot beschadigingen en ontstekingen overal in het lichaam. Een immuunreactie tegen gluten kan daarom op den duur leidden tot een heel scala aan ziektebeelden variërend van afbrekende nagels  tot kanker en van leerproblemen tot depressies.
Intolerantie voor gluten neemt steeds meer toe
Gluten is een kleverig goedje wat allerlei soorten deeg elastisch maakt. Het zorgt er ook voor dat producten rijzen in de oven. Omdat gluten veel goede eigenschappen heeft als het gaat om de culinaire mogelijkheden ervan heeft men granen, met name tarwe, genetisch gemodificeerd om de gluteninhoud te verhogen. Nog meer gluten per boterham/pizza/pasta dus. Dit is waarschijnlijk de reden waarom steeds meer mensen een glutenintolerantie of -allergie hebben. Vaak begint het dan ook met een intolerantie voor tarwe. Natuurlijk zijn er mensen die (nog) gezond rondhuppelen na het eten van hun dagelijkse boterhammen. Het hangt er ook vanaf wat voor kwaliteit brood je eet. Goedkoop tarwebrood uit de supermarkt is een heel ander voedingsmiddel dan biologisch vier-granen brood van de natuurvoedingswinkel. Wees je hiervan bewust. Heb je gezondheidsproblemen, denk dan vooral ook aan je darmen.
Je gezondheid begint in je darmen
Zonder een gezonde darmflora en een goed werkend spijsverteringssysteem is een goede gezondheid niet mogelijk. Je kunt dan nog zo gezond en biologisch eten en superfoodstoevoegen aan je menu;  de voedingsstoffen worden gewoon niet opgenomen. Ik zal hier het komende jaar nog veel over gaan schrijven. Mijn vitaliteit en gezondheid ging pas met sprongen vooruit toen ik begreep hoe belangrijk mijn darmen waren voor mijn gezondheid én dat gluten mijn darmen ruïneerden.
Het zijn niet alleen gluten die je darmen ziek kunnen maken. Andere oorzaken zijn o.a. een ongezond voedingspatroon, te weinig rust en ontspanning, voedselallergieën en -intoleranties, medicijnen, ziektes en over het algeheel een verzwakt immuunsysteem. Naarmate je ouder worden, wordt het zaak om de gezondheid van je darmen goed in de gaten te houden.
Begin dit jaar met nieuwe darmen
Waarschijnlijk weet je wel dat iedere seconde miljoenen oude cellen in je lichaam worden vervangen door nieuwe. Je lichaam vernieuwt zich voortdurend. Soms snel, zoals de cellen van je huid, soms langzaam zoals je botcellen.  Vergelijk je lichaam dus nooit met een auto die alleen maar slijt. Als daar een kras op komt blijft de kras zitten. Als jij een kras oploopt zal je huid zich helen. Je lichaam heeft de capaciteit zichzelf voortdurend te vernieuwen.
Het goede nieuws is dat de cellen aan de binnenkant van je darmen zich ook kunnen herstellen. Dit gaat redelijk snel. De cellen aan de binnenkant van je darmen kunnen zich in ca 5 dagen herstellen. Dit betekent dat een lekkende darm binnen 5 dagen kan worden gedicht. Wat natuurlijk niet betekent dat je dan gelijk van al je gezondheidsklachten en vermoeidheid af bent. Hier kan wel een half tot een heel jaar overheen gaan. Maar als je darm herstelt is, kan jouw herstel ook beginnen.  Wil jij dit jaar werken aan je gezondheid en vitaliteit? Begin dan het jaar met “nieuwe” darmen. Hoe? Met het goed opvolgen van de adviezen in mijn gratis e-book Eet meer Energie werk je aan “nieuwe” darmen. Lees voor een uitgebreider advies ook mijn blog; Darmen: het hart van je gezondheid.  
Je hebt méér in de hand dan je denkt
Veel vrouwen met allerlei vage klachten komen bij de huisarts vandaan met het advies: “je moet er maar mee leren leven”. Zelfs als het aantoonbaar vervelende klachten zijn zoals bij mij. In het ergste geval krijgen ze medicijnen mee, die vaak bijwerkingen hebben maar meestal de oorzaak niet aanpakken. Laat het hier niet bij zitten. Informeer jezelf goed, zoek een second opinion, vraag eens rond op de Energieke Vrouwen Facebookgroep of er ervaring is rondom jouw klacht en leer vooral luisteren naar je lichaam; je bent zelf de beste autoriteit als het gaat om jouw gezondheid.
Een interessant boek dat ik kan aanbevelen als je meer wilt lezen over gluten is Gevaarlijke Gluten van Shelly Stuart. Je kunt dit boek hier bestellen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.