woensdag 27 november 2013

Glutenvrij waarom zou je?

Glutenvrij waarom zou je?
Tegenwoordig zie en hoor je steeds meer dat glutenvrij eten populairder begint te worden, vooral onder de voedings-bewuste mensen. Omdat ik op deze site alleen glutenvrije gerechten plaats, vind ik het belangrijk om je ook uit te leggen waarom ik dat doe en waarom ik zelf glutenvrij eet.
Na het lezen van dit artikelen weet je:
§  Wat gluten zijn en waar gluten in zitten.
§  Waarom gluten minder goed voor je kunnen zijn.
§  Hoe je kunt ontdekken of jij beter gluten kunt vermijden.
§  Waarom ik persoonlijk gluten vermijd.
Daarnaast heb ik een E-Magazine gluten-special gemaakt, waarin je een overzicht krijgt van de producten waar gluten inzitten en producten die je kunt gebruiken ter vervanging van gluten, inclusief handige links naar bepaalde glutenvrije artikelen. 
Wat zijn gluten en waar zit het in? Gluten zijn eiwitfracties die te vinden zijn in granen, zoals tarwe, gerst, haver, spelt, kamut en rogge. Gluten zitten in heel veel artikelen die in de supermarkt in de schappen liggen; alle producten die van deze granen zijn gemaakt bevatten gluten, denk aan brood, pasta, koekjes, krentenbollen etc, maar het kan ook in sommige sauzen zitten of andere voorverpakte artikelen. Het werkt als een soort bind/plakmiddel, waardoor het in veel bewerkte producten is verwerkt.
Waarom kunnen gluten minder goed voor je zijn? Veel mensen kunnen, zonder dat ze het zelf weten, gluten niet zo goed verdragen en zijn er overgevoelig voor. Dit houdt in dat het lichaam op gluten reageert door een allergische reactie; het immuunsysteem wordt geactiveerd omdat het lichaam de gluten ziet als een aanval op het eigen lichaam. Hierdoor worden er antistoffen in je lichaam gemaakt.
Bovendien kan voedsel dat gluten bevat het slijmvlies van de dunne darm beschadigen, waardoor de darm zijn werk niet meer goed kan doen. Een gezonde dunne darm heeft aan de binnenkant namelijk een groot aantal ‘darmvlokken’, (soort tentakels) die samen een enorme oppervlak (ongeveer zo groot als een tennisveld!) voor voedselopname vormen. Bij sommige mensen worden door de gluten deze ‘darmvlokken’ kapot gemaakt, waardoor de darmwand beschadigt. Hierdoor:
§  kunnen voedingsstofffen slecht worden opgenomen en kun je in de loop der jaren een tekort aan voedingsstoffen krijgen. (hoeveel vitamine of mineralen je ook slikt..)
§  kunnen miliscule afvalstoffen door de beschadigde darmwand via je bloed op andere plekken in het lichaam terecht komen, waardoor je (ontstekings)reacties kunt ontwikkelen. (Zoals gewrichtspijnen) (Dit noemen ze ook wel ‘een lekkende darm’.)
§  het eten van gluten kan hierdoor leiden tot diverse (chronische) aandoeningen en ziektebeelden, die niet direct gelinkt worden dor de huisarts aan glutenintolerantie.
Hoe weet ik of ik gluten moet vermijden? Sommige mensen zijn erg allergisch voor gluten en worden erg ziek als ze gluten eten (Coeliakie). Andere mensen hebben een lichte vorm van gluten intolerantie en hebben last van vage klachten die ze niet direct linken aan gluten. Denk aan klachten (die vooral ontstaan na het eten van brood, pasta of andere producten waar gluten in zitten) zoals: harde buik, onverklaarbare buikpijn, opgeblazen gevoel, geborrel in de darmen, huiduitslag, gewrichtsklachten, spierpijnen, constipatie of diarree.
Het heeft niet altijd nut om naar de huisarts te gaan, want vaak vinden zij niets (net als bij schildklier problemen) ; de reguliere artsen kunnen alleen grote gluten allergieën diagnostiseren (coelikie), en een intolerantie wordt vaak over het hoofd gezien of niet erkend. Hoe weet je dan of jij beter wel of geen gluten kunt eten? Dat is een kwestie van uitproberen; kijk hoe jij je voelt na het eten van producten die gluten bevatten en luister naar je lichaam. Heb jij een afterdinner dip, krijg je last van je buik en/of een opgeblazen gevoel of heb je andere vage klachten? Dikke kans dat jij beter geen gluten kunt eten. Wat je kunt doen is proberen om minimaal 2 weken geen gluten te eten en je hier 2 weken strikt aan houden. Kijk hoe jij je dan voelt en wat er met de klachten en jouw lichaam gebeurt. Als jij je beter voelt kun je ervoor kiezen om ook glutenvrij te eten. Merk je geen verschil? Probeer het dan nog een week en bepaal dan of je wel of niet glutenvrij wilt eten.
Waarom ik persoonlijk geen gluten eet.
Voor mij is het vermijden van gluten een enorm gezondheidsvoordeel. Ik had een tijd lang last van o.a. gewrichtspijn en onverklaarbare vermoeidheid. Ik ben toen begonnen om gluten (vooral brood) te gaan mijden en de gewrichtspijn verdween. Bovendien had ik geen ‘after dinner dips’ meer en voelde ik mij energieker en vrolijker. Vooral toen ik ontdekte dat ik de beginnende vorm van de auto-immuunziekte ‘Hashimoto’ had (je maakt dan antistoffen tegen je eigen schildklier), ging ik strikt gluten vermijden, omdat gluten continu het afweersysteem activeren en er daardoor meer antistoffen worden gemaakt in het in het lichaam, waardoor de hashimoto verergerd kan worden. Na ongeveer 2 jaar glutenvrij eten zijn bij mij de antistoffen met de helft verminderd! Of het alleen met het mijden van gluten te maken heeft of met meer factoren die ik veranderd heb is niet duidelijk, maar het is het proberen waard. Vooral mensen met chronische ziektes (zoals MS of fybromyalgie) en vage klachten kunnen er dus baat bij hebben om gluten te gaan vermijden, omdat er minder antistoffen in het lichaam circuleren. Baadt het niet dan schaadt het niet!
Bijkomend voordeel; verlies een paar kilo!
Bovendien merken veel mensen die stoppen met het eten van gluten dat ze vaak ook een paar kilo verliezen, een fijn bijkomend voordeel. Dit kan komen doordat als het lichaam te weinig voedingsstoffen binnen krijgt (doordat de darmwand ze niet goed kan opnemen), het continu vraagt om voedingsstoffen en je hierdoor eetbuien en continue een onverzadigbare trek kunnen hebben. Hierdoor kun je gaan overeten. Door het vermijden van gluten en het te vervangen met voeding met hoogwaardige voedingsstoffen, kun je verzadigder raken en kun je gewicht verliezen.
Aangezien de darmen de basis zijn van een goede gezondheid en een goede geestelijke gezondheid (ze worden niets voor niet ‘the second brain’ genoemd), is het in mijn ogen de moeite waard om hier eens goed over na te denken. Ik ben benieuwd hoe jij erover denkt en of jij ook wilt proberen om 2 weken geen gluten te eten.
Wil je weten welke producten je beter kunt vermijden en door welke glutenvrije producten je ze beter kunt vervangen? Stuur me een mailtje yourlifestylecoach@hotmail.com 

Artikel van change2create.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.