zondag 12 mei 2013

recept voor een gezonde candybar.


Recept voor een ‘gezonde’ candybar
Af en toe heb ik het nog wel, dan blader je even door de foldertjes en ineens zie je daar een zak M&M’s! En dan heel even bekruipt mij het gevoel van: ‘mmmm, lekker!’. Gelukkig duurt dit niet lang, want ik besef me maar al te goed dat dit soort dingen inclusief chemische troep (E-nummers) zijn en zero voedingsstoffen. Maar het is vaak de zoetheid en de structuur die ik dan wel mis. Dus op naar de keuken en experimenteer! Zo kwam ik op dit recept van een gezonde candybar. Gezond moet eigenlijk tussen haakjes, want goed broccoli is bv gezond, maar eerlijk is eerlijk, er zit geen geraffineerde suiker, slechte vetten en e-nummers in deze candybar, dus gezond vind ik toch wel passen…!
Voor 10 candybars heb je nodig
- 10 papieren mini cupcakevormpjes
- 40 gram gierstmeel
- 50 gram amandelmeel
- 35 gram kokosolie
- 2 eetlepels notenpasta
- 1 eetlepel honing
- 2 theelepels (plantaardige) melk
- 4 eetlepels kokosolie
- 1 eetlepel cacaopoeder
- 1 eetlepel carobepoeder
- 1,5 eetlepel honing
Zo maak je ze
De candybar bestaat uit 3 lagen en je maakt het in papieren mini cupcakes vormpjes.
Eerst maak je de koekjes bodem:
Smelt de kokosolie, laat een beetje afkoelen en meng het bij het gierst- en amandelmeel. Verdeel het deeg over de vormpjes en plet het met de achterkant van een lepel. Verwarm de (hetelucht) oven op 180 graden en bak de koekjes 10 minuten.
Laat de koekjes op een rooster afkoelen.
Meng de notenpasta met de melk en de honing, dit kan gewoon in een schaaltje en dan roeren met een lepel.
Leg op elk koekje een schepje vulling.
Smelt de kokosolie en voeg de cacao, carobe en honing toe. Goed roeren en giet over elk koekje een laagje chocola.
Zet de candybars in de vriezer en bewaar ze daar ook in. Zo heb je telkens iets bij de hand voor de lekkere trek. En dan zonder schuldgevoel
 ;) !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.