zondag 14 juli 2013

Wat is nog gezond om te drinken?! Waterkefir bijvoorbeeld.

Zelf waterkefir maken met waterkefirkorrels

waterkefir makenMisschien heb je er wel eens over gehoord: waterkefir. Waterkefir is een probiotisch drankje met een friszure smaak, licht sprankelend en alcoholhoudend. Dit is een natuurlijk proces van gisting. Als het goed is, bevat het wel max. rond de 1% alcohol, dus je zult er niet echt wat van voelen. Waterkefir bevat onder andere vitamine B1, B2, B6, B12, C en D. Daarnaast bevat het goede bacteriën en goede schimmels (zie hier een lijstje). Het wordt gezegd dat het helpt bij darmproblemen, allergieën en een algehele betere gezondheid. Sommigen zweren erbij, ikzelf heb niet veel verschil gemerkt, maar dat geeft niet, want voor de verandering heeft iets anders me overtuigd van regelmatig consumeren: de smaak!

De smaak van waterkefir

Zowel ik als mijn man waren een beetje huiverig. Ik dacht dat het een soort tarwegras actie zou worden. Dit vinden we beiden niet echt lekker en kijken tijdens een shotje elkaar ook vies aan. Je weet wel, met zo’n opgetrokken neus. Je doet t maar omdat je weet dat het gezond is. We dachten dat dit hetzelfde zou zijn. Niets was minder waar. Ik ‘mocht’ als eerste proeven (hoe lief, leedvermaak). Dus ik nam een slok en per direct zeer aangenaam verrast!!! Wat ontzettend lekker! Alsof je een soort van Bacardi Breezer Lemon drinkt. Ja, inclusief het alcohol gevoel en het bruisende tintelende in je mond. GEWELDIG! Wij waren het allebei eens, dit kunnen we elke dag wel drinken.

Het begin

Ik heb mijn waterkefir korrels via Marktplaats gekocht. Natuurlijk bestaan er prachtige webshops, maar via Marktplaats waren ze tenminste op voorraad. Ik heb gezocht op ‘biologische waterkefir’ (geen idee of dat biologisch interessant is, maar ik kreeg resultaat). Wanneer je het zo koopt, krijg je 15 gram over de post toegestuurd. Wanneer je met 15 gram begint, maak je nog geen glazen vol. Je kefir moet een beetje bijkomen van de reis en groeien. Ik heb er ook een zeef bij gekocht van plastic. Metaal tast namelijk de korrels aan en een plastic zeef is moeilijk te verkrijgen. Deze kun je meestal wel kopen bij degene waar je ook waterkefir koopt.

Dit heb je nodig

Voor waterkefir heb je wat dingetjes nodig:
- een weckpot
- waterkefir korrels
- een houten pollepel
- een plastic zeef
- schoonmaakborstel die je alleen voor de weckpot gebruikt en nergens anders voor (het komt nogal op hygiëne aan, hoe schoner je werkt des de beter je kwaliteit.

Hoe begin je met je 15 gram?

Ik heb redelijk wat geëxperimenteerd voordat ik tevreden was met groei. Wanneer je 15 gram hebt wil je natuurlijk het liefste dat het een beetje flink doorgroeit naar een goede bruikbare hoeveelheid. Mijn ontdekking was dat sowieso nu – in de zomer op dagen rond de 20 graden – een perfecte tijd is. Daarnaast heb ik met deze ingrediënten explosieve groeiresultaten gehad. Ik was echt blij verrast en trots op mezelf (ik weet niet waarom, maar toch voelt t als een prestatie).
- 15 gram waterkefir
- 25 gram ahornsiroop
- 250 ml water (ik gebruik gefilterd water met Brita filter)
- 2 gedroogde dadels/abrikozen
- 1/2 citroen
- 1 cm gember
Dit 48 uur laten staan en af en toe doorroeren met houten pollepel (geen metaal, kefir vindt dat niet leuk, schijnbaar).
Hiermee heb ik de beste groeiresultaten gehad. Ik moet er wel één ding bij zeggen, het is minder lekker zo. Ik gebruik dit recept als ik kefir wil doen groeien, maar als ik genoeg heb, gebruik ik liever een ander recept. Je kunt eventueel ook meer zoetstof toevoegen.

Recept voor lekkere waterkefir

40 gram waterkefir korrels
40 gram biologische koudgeslingerde honing (op meerdere sites lees ik dat dit niet ‘mag’, maar voordat ik dat las deed ik het met honing en dat ging gewoon goed, behalve dus dat het niet heel snel groeit, uiteraard kun je elke stroop of ongeraffineerde suiker gebruiken)
500 ml water
3 gedroogde abrikozen
1/2 citroen
Eerst het water en honing roeren, korrels, citroen en abrikoos toevoegen en pot goed afsluiten
48 uur laten staan, twee keer per dag doorroeren met houten pollepel
Vervolgens zeef je het met een plastic zeef, het watergedeelte, het kefir, kun je nu drinken en de korrels kun je gebruiken voor je volgende kefir actie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.