woensdag 23 oktober 2013

zelf friet maken!

friet maken!

Friet bij de snackbar is niet echt een optie, ik moet er niet aan denken, geoxideerde arachide- of zonnebloemolie dat vaak veel te lang gebruikt wordt. Zelf eet ik ook friet.  En ik maak het zelf! Zo simpel en lekker! Ik zal niet beweren dat friet of de aardappel zelf zo gezond is, maar na een aantal groentefrietjes te hebben geprobeerd merk ik dat soms échte frietjes er best in gaan. Een tip: zorg er voor dat het een bijgerecht blijft. 3x een bord vol gooien met friet is helemaal niet nodig. Een paar frietjes zo af en toe, denk aan 1/3 van je bord, is een betere optie. Zo kan je genieten van dingen die iets minder in het gezonde straatje passen zonder dat je daar nu direct een schuldgevoel van moet krijgen. Zo maak je frietjes lekker en is het ook nog verantwoord voor af en toe:
Het stappenplan
Stap 1: Zorg dat je frituurpan schoon is en gevuld met ontgeurde kokosolie. Zelf bestel ik ze vaak bij de Tuinen, ze hebben vrij regelmatig een goede aanbieding voor de kokosolie. Voordeel van kokosolie is dat je het enkel hoeft te filteren en slechts 1x per jaar de olie hoeft te vervangen. Soms is bijvullen wel noodzaak, hier moest dat na een half jaartje pas. Geen hele emmers erbij hoor, gewoon een beetje.
Stap 2: Voor 2 personen koop ik 500 – 600 gram biologische aardappels. Deze boen ik of heel goed schoon, of ik schil ze. Vervolgens snijd ik ze in frietvorm. Leuk voor de kids: laat ze zelf vormpjes snijden met een kindermessenset bijv. Erg leuk om gefrituurde pinguïns oid. te eten natuurlijk
Stap 3: Kook de gesneden frietjes. Doordat ze kleiner zijn dan een hele aardappel, hoef je ze maar even te koken. Een precieze tijd heb ik niet, ik heb altijd een vork bij de hand en prik af en toe in een frietjes om te kijken of ze bijna gaar zijn. Dat laatste is belangrijk, laat ze niet té gaar worden zodat ze uit elkaar vallen. Eigenlijk moeten ze net niet gaar zijn, want je wil ze ook nog frituren.
Stap 4: Laat de frietjes afkoelen en leg ze in een lage ovenschaal. Wanneer ze voldoende afgekoeld zijn, zet de ovenschaal dan in de diepvries. Minimaal 2 uur is het beste. Je kan ook een voorraadje maken, scheelt het de volgende keer weer werk!
Stap 5: Verwarm de frituurpan op 170 graden. Haal een gewenste hoeveelheid frietjes uit de diepvries en bak ze in 4 – 5 minuten mooi goudgeel.
Stap 6: Verwarm een lege kookpan lichtjes voor, doe hier de frietjes in en bestrooi met Keltisch 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.