maandag 26 augustus 2013

Wordt je van bananen dik!?

Word je van bananen dik?

Word je van bananen dik? Een tiental jaren geleden in het “tijdperk van Michael Montignac” en zijn bekende methode voor gewichtsverlies kwam ik voor het eerst in aanraking met de glycemische index. Voor alle voedingsmiddelen kun je berekenen hoe snel ze de bloedsuikerspiegel doen stijgen, die berekening leidt tot een getal dat de glykemische index (GI) heet. Van al het fruit kun je ook de GI berekenen maar bij bananen is het lastiger de GI te berekenen omdat een rijpere banaan een hogere GI heeft dan een onrijpe. Maar Montignac leerde me dat een banaan in de lijst van fruit erg hoog stond op de glycemische index en je die beter niet kon eten omdat je daar dus dik van werd, dus ik heb jarenlang geen bananen meer gegeten ondanks dat ik die wel altijd heel lekker vind.

Word je van bananen dik?

Toen ik met groene smoothies in aanraking kwam en hier als basis vaak banaan gebruikt wordt moest ik een psychologische barrière overwinnen. Als je een lange tijd denkt dat een voedingsmiddel niet goed voor je is, kost dat tijd om weer terug te draaien. Van John Gabriel leerde ik vervolgens dat als je denkt dat een voedingsstof je dikt maakt omdat je dat op school, van de voedingsdeskundige, of van welke dieetgoeroe ook geleerd kreeg, je lichaam zich daar aan gaat aanpassen en er dan ook voor zorgt dat je er dik van wordt. Ik ben er dus mee gestopt te vinden dat bananen je dik maken ;) gewoon omdat ze te lekker zijn! Ik eet nu vrijwel dagelijks 1-2 bananen en heb een gezond gewicht!

Lekker en goed voor je

Ik denk dus niet meer aan de banaan als zijnde “dikmaker” maar als voeder! Wat zit er dan in banaan waardoor het zo’n “lekker ding” is?
Een banaan bevat calcium, fosfor, ijzer, vit C, vit B3 en in verhouding veel kalium en vitamine A. Ook bevat een banaan chroom wat een rol speelt in bij de werking van insuline en de koolhydraatstofwisseling (glucosetolerantie)
Bananen bevatten 3 natuurlijke types suiker: sucrose, fructose en glucose en dit zijn snelle suikers vandaar ook de hoge GI en dus directe energie voor de hersenen, handig tijdens de examenperiodes ;)
Voor vrouwen die menstrueren, zwanger zijn, bevallen zijn of tijdens de pre-menopauze is het eten van bananen goed vanwege het op peil houden van het ijzergehalte.
Kalium is een mineraal dat samen met chloor en natrium betrokken is bij het regelen van je vochtbalans, heeft een gunstig effect op het normaliseren van je hartslag, vermindert hoge bloeddruk, zorgt voor een goede geleiding van zenuwprikkels en het samentrekken van je spieren.
Als laatste bevat banaan ook nog tryptofaan, een essentieel eiwit dat onderdeel is van serotonine, een neurotransmitter die invloed heeft op je stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Dus verbeter je stemming: groene smoothie met banaan!

Ideaal als basis voor de groene smoothie

Zoals ik zei, dat ik bijna altijd banaan gebruik als basis voor mijn groene smoothie. Ook mijn ontbijt bestaat vaak uit banaan met chiazaden of banaan met havervlokken. Banaan is ook een makkelijke snack om de honger te stillen, beter dan welke mars/snicker/bounty dan ook! In combinatie met kaneel, een stof die zorgt dat je suikerspiegel stabiel blijft, een gezonde en verantwoorde snack en Errug lekker!

2 snelle snack banana-receptjes

Halveer of vierendeel een banaan en bestrooi hem vervolgens met kaneel en daarna door je (eigen gemaakte) muesli of je favoriete gehakte nootjes, als je hem op een lollystokje steekt heb je een leuke snack voor kinderen.
Snijdt een banaan in plakjes van een 1/2 -1 cm en verdeel ze over een bordje, bestrooi het vervolgens met kaneel en begiet het daarna met honing of ahornsiroop. MMMMh dit is heerlijk voor tussendoor, op een (quinoa)cracker of als toetje. (toen ik de foto maakte, vroeg mijn zoontje “en wie gaat dit straks opeten?” ;) we hebben het (H)eerlijk gedeeld)

Supertip

Laatst ontdekte ik een super tip: De schil van de banaan is ook geschikt voor gebruik: wrijf een deel van de binnenkant van de schil over de puistjes die je altijd krijgt als je het niet kunt gebruiken (en al onderhuids voelt kloppen) of over de verzameling rode pukkeltjes van je dochters acne tot de binnenkant van de schil glazig wordt, laat dit zo opdrogen en doe dit 3-4 keer op een dag en je de vurigheid van je acne verdwijnt voelbaar en is ver weg in 2-3 tal dagen, zowel ik als mijn dochter zijn fan!
Artikel van Katinka Legally Raw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.