woensdag 29 januari 2014

waarom rauwe noten zo geweldig zijn!

Rauwe noten zijn geweldig!
Met de overstap naar gezonde voeding, zonder onder meer brood en pasta, werd ik al onmiddellijk heel blij van rauwe noten. Dat had ik van te voren niet kunnen bedenken, want mijn voorkeur ging altijd uit naar zoute en vette noten (ongezonde transvetten welteverstaan). Ik heb altijd een zakje gemengde rauwe noten bij me, ze hebben me meerdere malen geholpen in situaties dat ik geen behoorlijke voeding kon krijgen. Als tussendoor of zelfs als lunch en ontbijt zijn de noten vaak mijn redding.
Naast dat noten gezonde vetten bevatten hebben ze ook elk andere mineralen en voedingswaarde. Dus als je een handje gemengde noten dagelijks eet krijg je een enorme variatie aan mineralen en vitaminen binnen. De vier belangrijke nootsoorten (had er heus meer willen bespreken, maar dat komt vast een keer in deel 2 ) op een rijtje…
De Walnoot
De Walnoot, of zoals mijn dochter het noemt, de hersennoot. Hij lijkt niet alleen op hersenen, maar is ook goed voor je hersenen. Dat komt door het gehalte magnesium dat in de walnoot zit. Deze noten zitten vol met omega 3 en eiwitten, maar ook weer calcium, ijzer, vitamine B & E en beta-caroteen.
De walnoot is waarschijnlijk de gezondste noot van alle noten en het kan gewoon in Nederland worden gekweekt. Een paar per dag is een fijne aanvulling van je voeding. Eet ze los of voeg ze toe aan een salade of ovenschotel.

De witte amandel
Nadat de noten niet meer uit mijn voedingspatroon waren weg te denken vond ik dat mijn kinderen er ook aan moesten geloven. Ze hadden er wat meer moeite mee. Ik heb ze toen een hele scala aan noeten voorgelegd en ze mochten kiezen welke ze het lekkerste vonden. De amandel was de winnaar. Mijn dochter vond de witte het lekkerst en mijn zoon juist de bruine amandel, maakt mij niet uit, zij kregen beiden hun eigen noten. Voor in de middag, in hun broodtrommel of na het sporten.
Amandelen zitten vol vetten, vezels, magnesium en vitamine E. Een vol handje amandelen bevat evenveel calcium als een glas melk. Dus dat glas melk mag je echt gerust uit je voeding schappen.

De cashewnoot
Dit is mijn favoriet, de cashewnoot is een goede bron van verschillende mineralen en gezonde vetten. Het geeft je snel een verzadigd gevoel, waardoor je er ook niet teveel van eet. Dat is maar goed ook, want naast de geweldige mineralen magnesium, calcium, fosfor, ijzer en zink bevat de cashewnoot ook slechte verzadigde vetten.
Toch wordt de cashew door zijn hoge gehalte aan eiwitten gezien als een goede vleesvervanger en wordt onder meer gebruikt bij salades, ontbijt, curries en als tussendoortje.
De Paranoot
Deze Zuid Amerikaanse noot was vroeger altijd de noot die ik als eerste uit het zakje gemengde noten wipte, omdat ik hem niet lekker vond. Ik dacht altijd dat het een goedkope vulling was om het zakje op gewicht te krijgen. Maar mijn mening over deze noot is 180 graden veranderd…wat een geweldige heerlijke noot, vol mineralen en vetten. Enorm voedzaam! Maar deze noot heeft een groot nadeel. Het bevat zo’n hoge hoeveelheid aan selenium (een mineraal dat schadelijke stoffen minder giftig maakt als een antioxidant) dat je er een seleenvergiftiging van kan oplopen.. 2 noten per dag is al voldoende voor dagelijkse hoeveelheid. Daarom wordt aangeraden om er niet meer dan 6 van deze noten per dag te eten en liefst ook niet dagelijks.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.