zondag 24 februari 2013

Voor hardlopers!!


Bietensap voor de betere sportprestaties

Tegenwoordig maak ik bietensap. Niet voor mij, maar voor mijn man, die traint namelijk voor een marathon. Want wat blijkt? Bietensap is een sap dat zorgt voor verbluffende prestaties! Dit is gewoon een bewezen iets. Dus we gebruiken geen doping meer, maar bietensap. Het nitraat dat van nature in bietensap aanwezig is, schijnt het werkzame element te zijn. Dus: een halve liter elke dag, voor ongeveer 4-6 dagen lang (let op, wat er rood ingaat, komt er rood weer uit) en je zult beter presteren.

Hoeveel beter?

Ik ben bezig in een nieuw boek, waar nog een review over komt, maar hier alvast een feitje wat ik hierin gelezen heb. Namelijk dat de zuurstofvraag bij normaal joggen met 5% vermindert en de tijd tot uitputting bij maximale inspanning met 16% wordt verlengd. Dat is best wel wat beter!

Hoe gaat dat precies?

Nou ja, ik heb dus een slow juicer, waar je zo die rauwe bieten doet en er sap van maakt. 3 bieten met een citroen en een appel en het is superlekker. Dan kom je dus niet aan de halve liter, maar het is wel erg geconcentreerd.
Je kunt ook rauwe bietensap maken in de blender. Ik maakte dit wel eens, maar dan heb je een halve biet met citroen en appel en veel water, en dat is én niet zo lekker (met veel stukjes) én niet genoeg biet voor je prestatieverhogende verlangens. Volgens het boek ‘Het Hardloperskookboek‘ kun je ook gewoon gekookte bieten gebruiken: 500 gram gekookte bieten in de blender met wat water. En ik zou er dus nog wat citroen(sap) aan toevoegen, voor iets meer smaak. En de laatste optie: je koopt bietensap in de winkel. Wel handig om te hebben, voor wanneer je geen tijd hebt om zelf te maken, maar wel een opkomende wedstrijd hebt.

Puntjes om op te letten

Dat nitraat in bieten wordt omgezet in nitriet en dit kan een beetje heftig zijn voor je darmen. In dat geval kun je beter gekookte bieten gebruiken in plaats van rauwe. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.